tisdag 27 oktober 2015

En lugn härlig promenad!

Strålande sol, en perfekt dag för strand & bad egentligen men idag kände jag bara inte för det, det kan bli så ibland! Jag tog en lugn och skön promenad uppe i bergen istället, intill mina hemtrakter!

När jag lugnt flanerade på den smala vägen såg jag att nåt blänkte till i ögonvrån, det var ett pytte pytte litet kors som satt inkilat i en trästock längs vägen! Korsen sitter verkligen placerade överallt! Ganska gulligt och pittoreskt!


Det vara bara en ren slump att jag såg korset, det är ju så himla litet! Har gått denna väg massor av gånger tidigare och aldrig sett det tidigare! Ödet!


Såg en skylt som är lite annorlunda mot hemma, en kommunal lekplats med öppettider. Har ni sett det tidigare? Det har jag aldrig gjort, detta är jag inte van vid alls. Vi är lite bortskämda i Sverige med vårt typiska "öppna samhälle"


Inhägnad och med grindar, ovant!

Förra veckans skyfall orsakade ett ras av vår väg, en liten bit föll ner mot ett hus, läskigt, ett litet jordskred! Nu jobbar de för fullt för att få ordning på detta, det går ju otroligt mycket människor precis här eftersom det finns en sevärdhet precis i närheten, nämligen Arco Naturale.


Inga lastbilar kommer ju fram, så allt grus, jord och annat byggnadsmaterial måste som vanligt fraktas i små plastlådor som körs på elbilarna fram och tillbaka! Vilket jobb! Allt tar tid, här tar det lite mer tid än vad man är van vid hemma!


Drömma kostar ingenting, tänk att ha ett hem med utsikt över havet, så rogivande! Att kunna se fastlandet skulle vara en stor bonus, skulle föredra detta hellre än att bara se ut över ett öppet hav. Sitta i titta på alla båtarna som kommer och åker, det gör att man inte känner sig lika isolerad från verkligheten när man sitter på en liten ö.



Jag är svag för stenhus, tycker det är lyx på hög nivå! I detta lilla hus finns en kommunal toalett inhyst och en kille sitter som vakt, han städar och tar betalt, det brukar vara runt 50 cent. Men vilken resurs! Tänk om våra kommunala toaletter hemma var så söta i små fina stenhus!


En typisk gata i Capri stad, på ön Capri. På ön Capri finns 2 samhällen, det ena heter Capri och det andra heter Anacapri. Lite jobbigt det där att både ön och ett av samhällena heter samma sak. 

Jag specificerar för i Capri stad finns endast ett par bilvägar, som dessutom ligger i utkanten av samhället, långt ifrån bostadsområdena. De flesta "vägarna" ser ut som nedan, alltså stigar.

 Anacapri är annorlunda, det finns små stigar även där, men även många bilvägar, med trafikkaos, smog och buller som följd, det är en av anledningarna till att jag har lite förkärlek till just Capri stad; lugnet, tystnaden och stillheten! Däremot skulle jag inte ha nåt emot att bo dit man kommer med bil, så man vet aldrig i livet!


Här hörs bara fågelkvitter och en och annan tupp som gal! Underbart! Precis vad jag behöver, lugn.


Man kan knappt mötas två personer i bredd, här kommer sötaste vovven på Capri; Bimba! Hon är en liten Yorkshireterrierflicka, alltid med rosett i luggen!


Blå himmel och strålande sol! Drygt 20 grader.



Vackra murar med vackra blommor!


Den blåaste himmelen och de grönaste träden!


Handlade på hemvägen, ikväll blir det Fajitas för första gången här på Capri, tog med ekologisk kryddmix från Sverige! Ska bli spännade att se vad Anto tycker om det..ingen pasta...

Gjorde en enkel tonfisksallad när jag kom hem, gott och fräscht i värmen!


Nu ska jag gå och steka paprika, zucchini, lök och kyckling i strimlor, vill förbereda lite!
Ciao!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA