måndag 23 november 2015

Julsockerkaka

Frukost!

Nu har julsockerkakorna kommit, den vi köpt har chokladfyllning


Världens största kartong för en liten kaka, så onödigt.

Ny present på muren, det verkar som om alla håller på att vända upp o ner på sina garderober med kläder och skor, varenda dag står det nån ny gebortvara på muren.


En liten aperitivo kanske? Fontina, gorgonzola, skinka och salami. Och tunt skuren fänkål som är så gott!!


Det blev pasta e patate till lunch, enkelt och så gott. Fräs rökt sidfläsk med lök, vitlök och lite peperoncino om ni gillar starkt, lägg ner potatisbitar och fräs. Häll på vatten och koka cirka 5 minuter med en ekologisk buljongtärning. Lägg i pastan i samma kastrull, när pastan är klar är potatisen det med. Avsluta med parmesan i grytan.


En annan typisk napoletansk rätt som vi gjorde i helgen är denna fiskrätt som består at tomater, oliver, kapris, potatis och torsk. Och kryddor såklart.


Först fräser jag olja och vitlök, sen ska småtomater (halvor) i, tillsammans med svarta oliver, kapris och en skvätt vatten, fräs på. Skär tunna potatisskivor och lägg som ett lager på tomatröran, lägg sen torskbitarna på potatisen, krydda med origano och basilika, lägg på ett lock och låt sjuda på mellanlåg värme i 15-20 minuter. En riktig mustig höstgryta blev det. Här heter fisken som jag använde Stoccafisso.

Ny plats, nya skor. Lite längre hemifrån, på en parkbänk fanns dessa, nån som vill ha? Hade de varit svarta hade jag kanske tagit dem....


Inne på min supermarket i morse.



Nu har det börjat regna igen, så jag var inne och hemma på eftermiddagen och gjorde en TIRAMISU, det var längesen!


Jag gjorde den lite på mitt eget sätt, hittade ett recept utan ägg, är lite skeptisk mot råa ägg. I övrigt gjorde jag som vanligt, vände savoiardikexen i espressokaffe, blandade mascarponeosten med vispad grädde, pudrade med kakao och sen hällde jag på chokladkulor av mörk choklad. Överraskning till Anto ikväll. Kul.

Ciao



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA