lördag 23 maj 2015

Varierande dag och väder!!



Omväxlande väder här just nu, ena stunden är regnbågen framme på den rosa himmelen...sen kommer solen och sen regn igen...

Utsikten mot havet söderut...

Lyxade till det med en capuccino på baren.
Lite dricks hjälper för snabbare service! 
Mjölk och socker, allt sånt som är förbjudet hemma i Sverige! 
Alla har väl slutat med det nu vid det här laget, eller?!

Piazzetta di Capri
Vackert!

Utsikten till hamnen - söta röda bergbanan 
kämpar sig upp för branta backen! Resan tar cirka sju minuter! Det är 2 tåg, det ena drar upp den andra när den åker ner. Ja, ni förstår..

Full action i hamnen
Mycket turister som kommer nu, det väller praktiskt taget in. Den här stora färjan kallas snabbfärja, den tar 1 timma och tar även bilar, ett mellanting mellan flygbåt som tar 45 min men inga bilar och vanlig stor färja som tar 1,5 tim och bilar o lastbilar.

Precis när jag skulle gå och lägga mig på stranden drog himmelen ihop sig och det blev såhär! Ganska vackert men lite ruggigt!
Bara två droppar regn, ovädret blåste förbi ön som tur var!

I hamnen finns en fin Madonna med eget hus, 
hon skyddar alla som är ute på havet i vågorna.

Och så här ser det ut inne hos henne. Visst är hon fin?!
Fullt med färska blommor har hon!

Det vackra apoteket som finns nere i hamnen.

Min strand med sol men 
värsta ovädret på håll!

Det finns superstora insekter här, som två till tre humlor tillsammans ungefär, hua!! 
Fick en bra närbild i alla fall när en satt och smaskade på en blomma!

När himmelen blev svart gav jag upp och gick hemåt men det visade sig vara ett misstag, hann bara upp till piazzan igen så var solen framme och gassade! 
Då satte jag mig på en parkbänk i solen och njöt! Vill inte missa någon värme alls!

Himmelen alldeles blå igen.

Vackert väder!
Ops, en bit av via Crucis..min mördarbacke hem! den heter väl inte via Croce för inget! Finns nåt skäl, kan vara lutningen...

Den Madonnan som finns nära hemmet, så här ser det ut i hennes hus på nära håll!
Kaklat och allt! De tar väl hand om henne.

Jag hade aldrig tänkt på det förut men man ser faktiskt Axel Munthes villa, Villa San Michele, uppe i Anacapri ända från vår gata! Otroligt!
Det lilla, lilla vita fyrkantiga huset till höger på bilden. Förstora!

Så här kan det se ut när jag handlat, igår köpte jag allt det som behövdes för att göra raviolin imorgon och capresetårtan. Bland annat. Sen blev det lite jordgubbar och annat gottis med. Igår gjorde vi dubbla kycklingfileer fyllda med en bit skinka och ost, supergott. Med en enkel grönsallad till!
Färsk mejram var lite svårt att hitta faktiskt! Mandlar köper man i lösvikt, tog ett kilo på en gång!

När jag kom hem så var solen framme, synd att sitta inne och sura så jag satte mig utanför dörren, på en filt, på marken, med en kopp kaffe. 
Man har inte roligare än vad man gör sig!

Capresetårta - Mandeltårta - Torta Caprese

Eftersom tårtan inte innehåller nåt vanligt mjöl utan bara malda mandlar blir den väldigt saftig, så här ser den ut inuti.

Mitt shellack på fötterna - nu har det gått fem och en halv vecka sen jag fick det permanenta lacket på fötterna och det är helt intakt, inte ens slitet i kanterna! Det tycker jag är otroligt! Det är verkligen värt att göra det en gång om året i alla fall.

På händerna däremot hade det skavts av lite här och där, diskar ju bara för hand här nere eftersom vi inte har ngn diskmaskin, så jag la på acetonomslag i 10 minuter igår och då lossnade resten. Bara att skrapa bort sen med en pimpsten.
Hittade en pimpsten på stranden förresten. Bra att ha!
Hade tänkt måla på blankt genomskinligt men hade inget här i Italien, alla är väl hemma så man får ta vad man har. 
Blev ljusrosa pärlemor! 

Jordgubbar med lättvispad grädde till dessert!
Antos favorit!

Kastasoporkvällspromenad - då var månen framme och det var stjärnklart!

Det var min dag i bilder, hur var din? 

Det har regnat i princip hela natten men nu börjar det klarna upp, jag måste upp och hoppa, måste ut och köpa färskt vitt, onyttigt bröd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA