söndag 11 januari 2015

Det dagliga brödet

Godmorgon!!

Sovit gott? Det har jag fastän jag haft ugnen på hela natten, körde in en stor kastrull full med fläskkarré och grönsaker på 100 gr innan jag gick och la mig så nu är dagens middag klar. Skönt!

Softade nu på söndagsmorgonen med tv4, de hade en bagare i studion som bakade matbröd! Jag är sååå avundsjuk på alla som är duktiga på att baka gott matbröd, det skulle jag vilja kunna. Tänk ett nybakat surdegsbröd med lite bregott, finns det något godare?!

En av mina favoribröd är Grand Blanc från Gateau. Oftast köper jag en halv, de är ju gigantiskt stora. Det jag ofta tänkt på när jag handlar där; tänk vad bra det skulle vara om de hade servicen att skära brödet i butik, med en skärmaskin. Man skulle kunna önska om man vill ha tjocka skivor eller tunna, jag vill ha tunna skivor, tycker det är godast. När jag är själv hemma, eller även när Anto är här, hinner vi inte äta upp alltihop när det är helt färskt, så jag brukar frysa en del. Det första jag måste göra är alltså att skiva upp det hela, det är värsta jobbet, ytan är ju så hård (men god), man får smulor i hela köket och dessutom är det svårt att skära rakt hela vägen genom brödet.

Mammas baguett
Min mamma gör det godaste hembakade brödet jag smakat men det är inte varje dag hon bakar. Hon gör baguetter som smakar och ser ut som från vilket proffsbageri som helst, eller hur?!

Jag vill börja baka matbröd, att baka söta bröd är vardagsmat, det gör jag ofta. Min väninna Marika har en surdeg som hon bakar och gullar med, den måste ju ha mat regelbundet med, så den måste tas omhand. Jag ska få en liten bit av henne men då vill jag att hon lovar att hon tar hand om den när jag reser bort så att den inte dör, det vore trist.

Nu är det upp o hoppa och sen ut i snövädret, det bara vräker ner!!

Ha en superbra dag, njut av varje sekund, lev i nuet och ta vara på allt det goda som livet erbjuder!!

5 kommentarer:

  1. Åh, det lät gott med kött och grönsker som lagas i ugnen under natten. Kan du inte skriva ner receptet, please?
    Hu för snö! Här på västkusten har det som tur är bara regnat vilket jag föredrar. Inverno och inferno är likartade ord och likheten i innebörden är solklar för mig. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag brukade alltid förr baka mycekt bröd när vi var stor familj, nu blir det mindre och mindre. När jag är hos sonen i Stockholm blir det gärna ett besök på Gateau.

    SvaraRadera
  3. Ulla, ta alla grönsaker du gillar, jag tog jordärtskocka, palsternacka, morötter och stjälkselleri. Sen la jag fläskkarré på allt tillsammans med barbecuesås. In i ugnen på 100 gr i 9 timmar. Delikat.

    SvaraRadera
  4. Lena, hör av dig nästa gång du kommer till STO!!

    SvaraRadera

KOMMENTERA