torsdag 12 november 2015


Vilken fantastisk kväll! Vilka färger!




Vår kvartersmadonna
     

Vilohem - ålderdomshemmet här

  

Oj, nu är det dags, juldekorationen pågår mitt i sommarvärmen. Såna granar ska upp på alla lyckstolpar på hela Capri, vilket jobb! Tur de börjar i tid så de hinner klart innan jul.


Närbild av våra "gator", alla ser likadana ut och är utformade på ett mycket speciellt sätt för att bli mindre hala vid regn. 



Även estetiskt är det såklart genomtänkt, grå betong på sidorna, en smal rad röd tegel som ramar in de brokiga stenarna i mitten som omgivs av betong som är upphöjd och rå, inte hal. Vägen är kupad men det syns inte på bilden men mitten av vägen är högre så det ska bli lättare att gå i de branta backarna vid regn. Det gäller att ha rätt skor med sig, de får inte vara halkiga. 



Inte vem som helst vet hur man bygger en sån här väg, allt görs för hand, ett riktigt hantverk med andra ord!

På vår väg ligger det en fruktträdgård, typ mandariner, clementiner och citroner, i övrigt har trädgården sett helt övergiven ut. Men NU händer det grejer, det anlägg trädgårdsland in i minsta perfektion. det här är riktiga bönder som gjort, visst är det fint och pedantiskt. Ska tipsa pappa...


 Kvällspromenad och mina vänner vill ha middag!


 En av mina vänner
   

Precis innan allahelgonahelgen fick alla som handlade på vår supermarket ett ljus med ett helgon som heter Padre Pio. Nu har jag ingen grav att gå till och eftersom mina värmeljus var slut tände jag ljuset hemma.



Det fick mina italienska väninnor se förra veckan när de kom på aperetivo, de tyckte att jag skulle ge ljuset till vår kvartersmadonna istället, så hon blir glad. Får se hur jag gör.

Så, nu har julsockerkakorna kommit in i butik, jag köpte ev av varje smak eftersom det är rea, de kostar 1,90 eur/stycks Då har Anto nåt att smaska på när jag åkt hem. Gäller att bunkra vid rea.

            

Bara nyttigheter!!
Vaddå inte socker? Vaddå fullkorn? Vaddå konserveringsmedel? Nä, en sockerkaka håller minst några månader, eller hur? Detta är vad vi i Sverige kallar tomma kalorier men det funkar här. Fråga mig inte hur!!

Idag ska vi till Lucia som bor i Anacapri på lunch, Anto ska hjälpa henne sätta fast en lampa i taket med. Och på torsdagar är det marknad i Anacapri så jag ska upp och kolla in den!

Ska bli 24 grader idag, i skuggan, vad ska man ta på sig?

ciao!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA