fredag 6 november 2015

Små juveler, mat & bak

Vilka små juveler..


med matchande nätta små sandaler såklart.

          

Eller rosa-vinröda toner med matchande skor.


 

Tog en tripp upp till Anacapri, är på jakt efter en enkel väska som Riccardo har men som är så svår att få tag i. På förmiddag såg det ut såhär från bussen, typiskt höstväder med dimma fram på dan men sen spricker det upp och blir gassande sol.


Riccardo och väskan. Han vill inte sälja sin till mig, dumma honom! Han betalade bara 4 euro för den så han tycker väl inte det är någon mening att sälja den redan. Men, ta in tungan Riccardo!!!!


   

Köpte lite grönsaker...närmare bestämt en hel kasse full.


Friarielli, min favorit. En slags kål, i bladform. Man skulle kunna tro att man kan äta den rå men det går inte.


Man äter bara mjukdelarna, dvs bladen, inte stjälkarna, så man rispar helt enkelt bara av bladen och även blommorna.


Detta är vad som blir kvar när jag rispat klart, några träiga, tjocka stjälkar. Lite mat till de vilda kaninerna som finns i området.


Det blev en helt kastrull full, den största kastrullen som IKEA har. De kokas mjuka och sen vänds de i stekpanna med olja, vitlök och peperoncino. Mmmm supergott! En delikatess.


Anto och jag såg ett recept på youtube, en kille gjorde pasta med vongole, scampi och tomater. Tricket för att få den goda såsen från tomaterna är att baka dem i ugnen först med olja, salt och lite socker i cirka 15 minuter, den beska, lite sura smaken försvinner helt från tomaterna, det blir delikat.



Min fiskhandlare hade inga färska scampi så jag köpte gamberoni (stora räkor) istället. Man tager vad man haver.. Jag tillagade dem lika som han gjorde med sina scampi, stekte upp dem snabbt i varm panna med olja och vitlök. 


Sen skalade jag alla räkorna och la de i kylen. Av skalen kokade jag ihop en sås med lite vitt vin och vatten.



Silade såsen och använde den till att koka pastan i de sista 2 minuterna. I med de goda tomaterna och såsen, i med vongolen och sist räkorna. Vilket tips va? Det blev verkligen supergott, bättre än vilken 5stjärnig restaurang som helst tyckte Anto.

Ja som ni ser har vi sommar, svensk sommar alltså.

             

Det är bara det att solen går ner lite tidigare nu än på sommaren, runt halv sex blir det mörkt här. 


Idag kom två kompisar från Anacapri på besök, Rosa Maria och Bruna. Jag bakade lite, en jätteenkel kladdkaka, bara att röra ihop i en kastrull och slänga in i ugnen.
Som alltid ändrade jag receptet lite, la i cirka 100 gram chokladkaka med för att få den ännu kladdigare i mitten.

             
Såhär ser min kladdkaka ut. Lite trasig men god.


Sen de enkla muffisen, de är väldigt lika kladdkakan, lite segare bara. Vispad grädde till.


                  

Såhär ser mina muffins ut. Utan jordgubbar.


Innan sötsakerna tog vi en liten aperitivo i form av prosecco, lite skinka, salami, oliver, gorgonzola och fontinaost. Några kex till.


Inte nog med allt jag bullade upp med, tjejerna hade med sig en hel bricka med mandelkakor som jag tror håller sig ett tag som tur är. Lite mycket med allt på en gång.




Idag har jag inte ätit varken lunch eller middag.. bara smakat lite här och där, inte så bra. 

Dimmornas bro? Nä, till kvällen kom dimman tillbaka! Vackert, men inte ser man långt inte.


Anto sitter i köket och äter kycklingfilé men jag dricker thé på kammaren. Ibland blir jag så sugen på en kopp thé. Annars är jag ju en kaffetjej.

Ciao Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA