måndag 9 november 2015

Lördagens bilder med bad & pizza

                             Via Matermania                         
                    

I början gick jag vilse i området, var tvungen ringa Anto och fråga åt vilket håll jag skulle gå för att komma hem. Nu är det ofattbart, hur kunde jag inte hitta! 

Infoskyltarna är fina handmålade, inget lämnas åt slumpen.

Ja, det blir helt klart en dag på stranden...

I Faraglioni bakom galler, fint med de röda höstlöven som bryter av det blå!


                             Via Marina Piccola
        

Fina detaljer på ett hus på vägen ned.

Mina strandrestauranger

En av mina stränder
                  
         

Capri in my heart! Fin detalj i bardisken som finns på stranden.

Även barnen lever ett behagligt liv på Capri, efter skolan och på helgerna njuter även de av baden ända in i november. Barnen lever ett ganska skyddat och lugnt liv här i allmänhet. Inget farligt centrum eller barer med fylla, inga farliga bilturer, alla känner alla osv.



Det finns en och annan turist kvar men de allra flesta är capresi, alla hoppar i, om inte annat av hälsoskäl, det är ju så nyttigt med salta bad säger de här, för huden, cirkulationen mm


I december ska jag på spa hemma i Sverige, en behandling som jag kan välja på är bland annat Hot Stone Massage för 700 sek, det får jag gratis här på stranden eftersom den består av just sten, inte sand. En annan behandling som jag kan välja på är saltinpackning, förutom sbrub sägs ju just saltet ha en hälsofrämjande effekt så gissa om jag laddar med många salta bad nu!
Ett litet utdrag om detta ämne hittade jag på rosendalsaltspa

"Salt är ett naturligt ämne som har läkande effekt. Salt förstör bakterier och svampar och stimulerar därmed immunförsvaret. Människor som arbetade i saltgruvor förr i tiden hade nästan aldrig virussjukdomar, astma eller andra luftvägsbesvär.År 1843 upptäckte den polske läkaren F.Bochkowski hur torr luft blandad med natriumklorid underlättade behandling av sjukdomar och problem i andningsvägarna. Behandlingen i gamla naturliga saltgruvor var för århundraden tillbaka en billig och effektiv behandlingsmetod vid sjukdomar i andningsorgan. Man behandlade även hudsjukdomar.


Salt är vitalt för att dra ut överskottssyra från alla kroppsceller, särskilt hjärncellerna
Salt är vitalt för regering av blodsockret, särskilt diabetiker behöver salt
Salt är vitalt för att vi skall kunna absorbera näringsämnen via tarmväggarna
Salt är vitalt för att rena lungorna från bl.a slem, speciellt bra att veta för astma- och KOL patienter
Salt är vitalt för att rensa bort katarrer och slem i bihålorna
Salt är en kraftig naturlig antihistamin
Salt förebygger muskelkramp
Salt förebygger okontrollerat utflöde av saliv under sömn. Ett säkert tecken på saltbrist
Salt förebygger benskörhet som till stor del orsakas av brist på vatten och salt
Salt är vitalt för en god naturlig sömn
Salt kan stoppa långvarig torrhosta
Salt är vitalt för att förebygga åderbrock på ben och lår
Salt är vitalt för att förebygga gikt och ledsmärtor"

Jag går för det mesta ner till stranden och även hem så får jag en skön promenad. Har sett på Google Maps att det är 3,5 km enkel väg och hem är det ju uppför för vi bor på cirka 220 möh. Ren njutning.
                        
         
                   
         
          
    Sött litet minihus!
         

  Ytterligare en fin handmålad skylt.
                   
       
     
    Här är de fem gässen som bor inne i djungeln.
                      
Det sköna på hösten är att när jag går hem är det skugga! Behagligt, jag har kommit på att jag gillar hösten mycket mer än våren då solen är så för stark rakt in i ögonen och det är svårt att hitta skugga, vattnet är varmare, uvstrålningen är låg mm, hösten har många fördelar!
        
                     
  Den obligatoriska faraglionibilden!
        
                     
Nu är mandarinerna såå goda och det är så fint att de låter bladen sitta kvar, ser handplockat ut
       

Frukt & grönsaksdisken på ett av mina supermercaton. De har personal som plockar ihop det jag ber om, man får inte röra själv, aja bajja!

I lördagskväll gjorde vi pizza, vi gjorde varsin rund pizza, vi har lite olika preferenser. Det här är min pizza, välgräddad med ost, några svampar och en skiva skinka. Inga tjocka kanter som jag ändå inte äter på min pizza. 


Och så här ser Antos ut, blek, nästan rå, jag var rädd att degen fortfarande var kladdig när han tog ut den ur ugnen men han tyckte den var perfekt. Han gjorde en pizza med tjocka kanter precis så som de är ute på restaurang.

Strålande sol så jag ska bada idag, konstigt va?
Ciaooo


1 kommentar:

  1. Vilka härligt många bilder!
    Vi äter pizzan som du. Tunn och välgräddad botten
    Lite lustigt, vi har nyligen kommit hem från vår 8-dagarsresa till Sicilien. Där har man tagit bort solstolar m.m. för italienare badar aldrig efter 1 oktober, sas det. På rena turisthotell fanns solstolar kvar.
    Birgitta i Umeå.

    SvaraRadera

KOMMENTERA