måndag 16 november 2015

Tack Maria Elena!!


Mandarancie, en kvist mirto, rosmarino, citroner och japanska mandariner som äts med skal.

Det är lyx på hög nivå, att kunna plocka apelsiner och citroner från egna träd. Annat än märkeskläder, det är inte lyx för mig, jag värdesätter andra saker.

            
Stor mirtobuske

Hon har en underbar trädgård med massa olika nyttiga växter och träd


Små söta klockor


Nu börjar det bli mer och mer vanligt med fullkornsbröd här, men i det stora hela äter de allra flesta vanligt baguettebröd till lunchen och middagen. Vi ska testa detta fullkorn idag, gott med frön i, nåt att tugga på.



Jag vet inte hur jag ska kunna tacka Maria Elena, min snälla granne, för de goda frukterna och kryddorna, allt obesprutat såklart. 

Måste ta med mig nåt från Sverige nästa gång, men vad? Kom med förslag.

Nu ska jag ner och bada, ciao

1 kommentar:

  1. Senast vi tog med oss presenter till våra grekiska vänner tog vi med oss lite vi hade köpt på Bondens Marknad. Absolut ekologiskt! Syltburkar med hallon, åkerbär och hjortron. Det uppskattades verkligen till yuoghurt, glass och bakverk. Vi har vänner som älskar norrländskt tunnbröd, men för volymiöst att ta med sig. Själva tar vi med oss torkat renkött som jag torkat själv, torkade vinglöggskryddor i påse och naturligtvis Kalles.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera

KOMMENTERA