tisdag 17 november 2015

Söndagslunch vid havet

Fina Marina Piccola


Vi tog inte med oss badkläder, det kändes lite kyligt på morgonen men när vi kom ner till Marina Piccola så var det sommar som vanligt, åhh vad vi ångrade oss!!


Många badade!

Färgen på havet på väg ner, turkost

       

Söt liten bunker från kriget?


En form av klocka, såg inristade siffror brevid, sött gjord med småsten inmurat i marken, en fin detalj, som italienare är ut i fingerspetsarna, inget lämnas till slumpen när det gäller estetik och yta


Där borta ligger min strand

        

Här är det djupt och kristallklart, det blir ganska tvärt djupt när man går i, 4-5 steg så är man doppad, inte så barnvänligt egentligen


                


       







Vi valde att äta på La Piazzetta hos Gregorio, vilket visade sig var ett utmärkt val. I vanliga fall när det är varmare så har jag ingen lust att gå och sätta mig på restaurang, då vill jag helst bara bada.

Den här söndagen var som gjord för lunch, lite lagom varmt, soligt och vindstilla, nästa helg hotar de med regn så det var verkligen sista helgen, bra flyt, det ska man ha ibland.


Vi var tvugna att boka bord eftersom det var fullsatt, det kan man inte tro i mitten av november

Jag valde "cufetti" moscardini till förrätt vilket är små små bläckfiskar som friteras och äts hela


  Pressad citron på, tillsammans med det goda iskalla vinet, inte helt fel


Anto tog en seppia (typ av bläckfisk) med fänkål på rucolabädd


Vi tog båda en linguine ai frutti di mare, pasta med havets frukter, supergod! Vi sa till att vi ville ha den lite pikant, piccante och den var perfekt.


Vongole (hjärtmusslor) cozze (blåmusslor) och cannolicchi, de långa rören med en mollusk

Alfredo gick förbi nedanför, han åker ner till havet varje dag där han tar sig en hutt på en av restaurangerna, gratis såklart


Dagen till ära med två kanariefåglar i hatten ;-) 
Vilket original!


Anto åt en grillad fisk som tvåa, secondo, och sen tog han en kaffe och kaka, en bit pastiera, som egentligen är en kaka som görs till påsk här i Napoliregionen och jag fick en liten iskall fänkålshutt!

         

Det var vår sköna söndag, klagar inte på det liv jag har just nu utan försöker att ta vara på tiden så mycket jag kan, nu är det bara ett par veckor kvar sen åker jag hem till kylan och mörkret men till familjen och katten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA