lördag 6 december 2014

Pizza och paket

Ciao ciao,

till fredagsmyset igår gjorde jag PIZZA, det var lite krångligt att få den så tunn som jag gillar för vi har ingen kavel, måste verkligen köpa en!


Jag gjorde degen redan på förmiddagen så den jäste hela dagen. rörde bara om ibland så den trådar sig. Jag blandar jäst i lite vatten, lite olja och lite salt, jag kryddar smeten med lite oregano och peperoncino och sen tillsätter jag resten av vattnet och sen mjölet. Försöker göra degen så lös som möjligt, den ska vara smidig och glansig, men lös. Har inget recept, jag höftar!


Har sett på ett bageri i Rom, en Forno som heter IL FORNO på Campo de´ fiori, att deras deg är mycket lös och eftersom det är min favvopizza alla kategorier, försöker jag härma!


Gör egen tomatsås som puttrar cirka en halvtimme. Vi la skivade champinjoner på, här finns det tunna färdigskivade på supermarket, jättebekvämt. Och sen mozzarella, köpte dagsfärsk, gott och lyxigt! En tunn stråle olja på och sen in i ugnen på högsta värme. Jag grillar pizzan längst ner i ugnen, leker att jag har en vedugn, där lägger de ju pizzan direkt på elden typ. Detta är mammas påhitt och eftersom det låter logiskt, så gör vi så! Och gott blir det!


På min pizza kryddar jag med extra allt, oregano, svartpeppar och peperoncino och på toppen la jag tjockt med rucola! Anto använder inga kryddor och vill inte ha rucola på sin, totalt tvärtom mig.

Kryddor, ljus och vin. Och pizza såklart! Kan det bli bättre?!

Anto kom hem med ett jättefint paket han fått en en nöjd kund. Det innehöll 2 vinflaskor, vi öppnade direkt den ena och testade till pizzan. Vi tyckte vinet var supergott!! Lättdrucket, inte strävt eller beskt, skulle gärna köpa det igen! Cantalupi heter vinet.





Paketet kom från den exklusiva gourmetaffären på Capri som heter La Capannina Piu


Idag ska jag ta tag i kålen jag fick av Riccardo, har inte hunnit, dels har jag fyllt år och sen har jag haft besök och då har vi ätit andra saker, men idag smäller det!!

Nu är det strålande sol, så måste fixa ordning mig och gå ut och njuta av det vackra vädret! Anto jobbar halvdag så idag kan vi äta lunch tillsammans. Mysigt! 

Ciao

#capri #pizza #rucola #fornocampodefiori #sole #beltempo #cantalupi #negroamaro #contizecca #salento

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA