onsdag 22 april 2015

Vilken dag - och detta är bara början!

Nu har jag en hel drös med bilder att visa er!!

Jag gick ut på fm i tron att jag skulle gå och köpa en pelargon, ta en kaffe på baren, kanske sätta mig nånstans och glo på folk, eller ta en promenad till stranden....MEN icke...kom hem nu!! Utan blomma... dock med promenad ;-)

Promenixade ner till beachen och där blev jag kvar ett bra tag, typ hela dan!! Så varmt och sååå skönt!!

Nedan bild är knäppt nära hemmet, taget mot fastlandet, Sorrento halvön och bakom så ligger Amalfikusten. Fint va? Men "vägarna" är inte så breda..

Detta är "vägen" precis utanför hemmet för att gå ner till centrum. Jag tycker murarna är så fina med alla blommor. Har dock märkt att capreselirarna inte gillar detta ogräs som de kallar det....smaken är som baken!! 

Vaddåda? Jag som är så söt, skulle jag inte få sitta här??!! Alldeles gul och fin är jag ju!!

Det växer så det knakar! Tycker denna "väg" är så söt och fin.


"Bilarna" på Capri, elbilar. Inte alla förunnat dock, krävs tillstånd mm

Redan fullt ös på turistsäsongen

Restaurang med utsikt och godaste pizzan! Caprice!

Och dessa färger...ja, vad säger man??

Nu blommar det, överallt finns dessa lila blommor, glicine heter de på italienska.

Scoglio delle Sirene, Marina Piccola, Capri, Italien!!! Unikt.

I Faraglioni, Capri, Italien! Det blir inte bättre än så här!

Här ska jag luncha snart, kanske redan nu på fredag då det är helgdag här i Italien!! Helt ok. Bästa utsikten.

Utsikt mot Scoglio delle Sirene från restaurangen där vi ska luncha!

Kom ner till stranden tomhänt, det var ju inte meningen att jag skulle ligga där hela dan. Hade tur och träffade en tjej jag känner, Veronica, och det visade sig att hennes kompis hade en extra pareo i väskan som jag fick låna. Sa att jag tar med den hem och tvättar den sen men hon sa att jag kunde behålla den. Ville betala men det gick inte alls,  jag fick den i present! Såååå schysst! I min favvofärg och allt!

Väl tillbaka på piazzan köpte jag en liten glass, de är ju bara sååå goda. Tog pistage och nötsmak, som vanligt. Satte mig på en parkbänk och njöt av utsikten och glassen!!

Väl hemma duschade jag bort all salt, håret var helt klibbigt fastän jag inte badat, det var faktiskt för kallt, även för mig!!

Min kloka barndomsvän Marika säger att man måste äta nån sorts kål varje dag så igår köpte jag 1 knippe svartkål.

Rensade den och kokade den i 10 minuter. Man river av bladen från stjälkarna, bara en å annan tanig en får följa med i kokvattnet. Resten kastas, kvar blir alltså alla dessa pinnar...som är för hårda, går inte att äta.

När den är kokt steker man den i olja, vitlök och peperoncino. En delikatess. Till den får Anto en bit lamm, jag föredrar bara grönsaker!

Till efterrätt blir det pannacotta, kaffe&sirapsmak. Egentligen ska det vara honung, inte sirap, men jag hade ingen... man tager vad man haver...

Man klarar sig inte utan gelesocker, släpade med mig detta i förrgår. Vaniljsocker och sirap hade jag sedan innan. Grädden/mjölken ska bara koka 30 sek sen är ska den bara kallna, kan det bli enklare?

Fina salladsskålen som jag köpt på Indiska.

Förutom kålen (o lammet) ska vi äta sallad till middag gjord på isbergssallad, rucola, morötter, majs, tonfisk och ägg!

Vad äter ni till middag en vanlig onsdag?

Nu har jag bloggat alldeles för mycket, måste softa lite, hörs imorgon!!!

Natti natti!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA