tisdag 28 april 2015

Min dag hittills

På Capri finns en designer som heter Mario Romano, de har såå snygga saker, gick förbi deras butik och kikade, brukar ha väldigt fin skyltning.


Bland annat fanns dessa små juveler

Gick förbi denna mysiga restaurang, D´Amore, de hade idag dukat i svenska flaggans färger, jo jag tackar ja!!

Mysigt och sitta äta lunch mot en citronklätterväxt

Det var mycket gult och blått idag, börjar tro att det är innekombon. Mysig väg va? Jaja, väg och väg vet jag inte men den heter faktiskt via på italienska, via Fuorlovado.

Var förbi fiskaffären, ville ha tag i en slags bläckfisk som heter Totano, men fanns inte idag. Fanns andra typer av bläckfisk typ calamari och seppia men inte totani, får fråga imorgon igen.

Bredvid ligger Il Forno, "ugnen" direkt översatt, alltså ett bageri, dom har såå mycket smaskigt. Köpte en grissotto som Anto och jag delade på. Smakerna går inte att beskriva.

GRISSOTTO euro 1,50 

På en bakgata bakom kyrkan satt en mycket trogen liten vän och väntade..det syntes verkligen att han väntade. En person som gick förbi sa att den trogna vännen bor där. Hoppas nu att matte eller husse snart kom hem.

Gick och handlade lite, ska göra parmesangratinerad blomkål ikväll med lite skinka. Som förrätt ska vi äta vita bönor med pasta, rester från igår, finns till två smakportioner. Och som efterrätt varsin liten pannkaka, mer rester, har smet kvar från igår nämligen ;-)

Solen kom fram så jag satte mig på piazzan och softade, tog en glass och bara njöt av livet i nuet!

På väg hem träffade jag på svenska Pia som bor på Capri sen 25 år, det blev en del tugg, Hon har en jättetrevlig bar på en innergård på vägen upp mot Villa Jovis, på via Tiberio. Ska slinka in till henne nån eftermiddag, har med mig ostbågar från Sverige som vi kan mumsa på, vi kan sitta på hennes härliga terrass i solen med utsikt mot havet. Lyckost henne som har terrass!

På vägen hem började det regna igen... trist...som tur var tog jag in tvätten innan jag gick ut!!


Precis nu har jag ätit en sen lunch, blev en grillad smörgås med salami, ricotta salata, kål, tomat och morötter. Kryddat med peperoncino såklart och ett glas rött!


Inget fel på den mackan!

Ciao!!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA