onsdag 7 oktober 2015

Cannelloni!

Fortfarande växlande väder, jag hade precis packat strandväskan och var på väg ut, då kom en störtskur! Blev en hemma o fixardag istället!

Bland annat har jag lagat cannelloni, fastän det inte är söndag, det är mer vanligt att man äter pasta i ugn på söndagar, fråga mig inte varför. jag är svensk och gör ungspasta vilken dag som helst! ;-)

Jag köpte färska pastaplattor som ligger i kyldisken. 

Först gjorde jag en soffritto, grunden till köttfärssåsen; alltså stjälkselleri, morot och lök som jag mixar så det blir smått och sen steker i lite olivolja.
Ner med färsen, idag blandfärs, låt det bli grynigt, på med ett glas rött vin och en burk passerade tomater, salta o peppra. Låt koka en bra stund.

Idag blandade jag färsen med besciamellsås, sen la jag lite köttfärssås på pastaplattorna som jag rullade ihop och la i en smord form. 


På alla rullar la jag endast besciamellsås, Anto tycker det är godare än tomatsås.

Fyllningen

Tillaga i ugn i 35 minuter minst, tycker de där pastaplattorna var sega, tog lite tid på sig. Dessutom sög de åt sig sååå mycket vätska, fick hälla på mjölk då och då för att hålla dom lugna.

Det blev gott i alla fall, det är ju huvudsaken!

Ett fint bord på en restaurang på via Fuorlovado


Nån dag för sent gjorde jag svt.se´s kanelbullar i långpanna 

Tyckte receptet verkade kul så jag testade!

De blev goda, degen är inte söt, nästan mer som bröd, men fyllningen är desto sötare! Har man i mandelmassa kan det liksom inte bli fel, så är det bara!

Gottis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA