fredag 9 oktober 2015

Skaldjurstorsdag!!

Det kallar jag skaldjursfrossa som heter duga!!!
Happy thursday!!

Anto hjälpte en kompis att ställa in tvkanalerna häromdagen, ett snabbt jobb på några minuter för en som kan ;-) så självklart tog han inget betalt.

Idag kom ett "tack för hjälpen" i form av en kasse med salig blandning olika skaldjur, värsta lyxmiddagen på en vanlig torsdag! Det blev skaldjurspasta! Såklart!

Denna underbara vy på väg hem efter vinshopping igår!

När jag gick hem från stranden igår såg att en affär som heter Briosche har rea på vin, de ska flytta och vill bli av med lite lager! Smart och väldigt bra för mig! Vinet, Tura, är ett enkelt vardagsvin som jag tycker är helt ok! Alla tre färgerna är bubbel, passar även bra till matlagning av skaldjur mm.
Det kostade två euro flaskan! ;-) Vilket kap!
Jag köpte 2 flaskor när jag kom från stranden men senare efter dusch och så gick jag ut för att bunkra, 10 flaskor är väl ungefär det som man orkar dra med Dramaten uppför via Croce! Men då kan man inte köpa nåt mer, så är det här.

Häromdagen köpte Anto färska valnötter, jättegoda! Man måste ta bort det inre skalet på nötterna, det bruna tunna, det är såå beskt!

Hej Krabban!
Vi fick en krabba också, hur ofta äter man krabba nuförtiden?? Förr var det vanligt. Vi visste inte vad vi skulle göra med den, den var rå och jag var till och med rädd för att den levde! Fy, jag tycker det är lite läskigt med stora levande djur, som man sen ska äta! 

Det där fick Anto ta hand om, han ringde sin kompis och frågade som sa att den skulle koka 10-15 minuter och sen kallna. Anto hade velat äta upp den som secondo igår kväll redan men vi var så mätta efter pastan så den fick stå kvar i kastrullen.

Nu på morgonen har han försökt rensa den så gott han kunde, han tänker göra pastasås på den ikväll!
Vi är ju i ett pastaland så det är väl naturligt!

Nu på morgonen ser himmelen ut såhär, massor av små söta moln, vet inte vad det betyder eller vad de heter men det kanske ni vet?! Moln som jag känner igen är slöjmoln som tyder på dåligt väder!

Jag ska ringa lite samtal, har lite ideer på g, sen blir det nog beachen!

Ha en underbar fredag, det ska jag i alla fall ha!! 


4 kommentarer:

  1. Skaldjurspasta är riktigt gott!! :) Och jag åt inte ens skaldjur (eller jo, kräftor och räkor typ, men inte musslor etc) innan jag träffade min italienare..! Anto är förkortning av Antonio antar jag? Isåfall har min pojkvän samma namn.. :)

    SvaraRadera
  2. Hej, för mig är det tvärtom, jag äter inte svenska kräftor ;-) Jag ääälskar musslor, fisk och även havskräftor. Ha lustigt, ja Anto betyder Antonio, som jag tror är det vanligaste namnet i Italien! Jag tycker inte att det är så supersnyggt.... så jag brukar säga Anton eller bara Anto ;-) Går hur bra som helst. Hur länge har ni varit ett par? Ska ni inte flytta till Italien?

    SvaraRadera
  3. Snygg dekoration med alla skaldjur på tallriken :) Jag tycker om skaldjur, men inte resten av familjen och dessutom har jag aldrig lagat till så jag vet inte hur man gör med dem.... Hoppas vi kommer till Capri nån gång så kan du få bjuda på en härlig skaldjurspasta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita!! ja visst ser det fint ut?? Gott var det i alla fall. Va har du aldrig lagat skaldjur ? men det finns väl massor där i havet i Grekland? Det finns väl på restauranger? Jätteenkelt är det i alla fall jag lovar att bjuda dig om du kommer och hälsar på!! kram

      Radera

KOMMENTERA