söndag 4 oktober 2015

Söndag med roligt besök!


Anto var tvungen att jobba idag även fastän det är söndag så han stack iväg på förmiddagen.

Jag då, vad skulle jag hitta på? Är lite förkyld så var i valet och kvalet ifall jag skulle gå ner till havet eller inte men den frågan löste sig när jag tittade ut. Mulet. Totalt igenmulet!


Gör i alla fall iordning mig, tänkte ta en runda till piazzan och få lite luft, när jag är på väg ut var det så mörkt på himmelen att jag var osäker på om jag kunde lämna tvätten upphängd ute eller inte..det såg ut som det kunde bli regn!

Jag hann inte långt förrän solen sprack igenom och helt plötsligt var jag helt fel klädd!!! Gick inte att vara i solen, hade till och med stövletter på mig, värmeslag!! Men too late....

På väg ner till piazzan får jag reda på att en svensk tjej som heter Anna, som bor i Italien sen cirka 25 år, är på Capri!!! Som jobbar som guide och idag var hon på Capri och skulle kunna ses runt halv 2. Ändrade planer. Hemma hade jag tagit fram mat ur frysen till lunchen och lagt på bänken för upptining....men nu blev det istället så att Anto och jag köpte pizza take away till lunch, från Capri´s som de kallar stället, tror faktiskt det är godaste pizzan på Capri. Missa inte det stället om ni kommer hit! Anto får specialpris eftersom han är caprese, vi betalade 7 euro för två stycken Margheritapizzor! Helt ok ju!!!!


Vi åt den med händerna direkt ur kartongen..vi hittade en ledig parkbänk...lite kladdigt var det men det gick! Tunn och god var den, de har väldigt bra pizzadeg! Blir inte så mastig.

Jag träffade Anna, jätteroligt, hon hade nån timma på sig innan båten gick tillbaka till fastlandet. 
Vi tog en Campari i skuggan på Bar Tiberio som kostade 7 euro!!! Styck!! Det är för mycket för mig som nästan är halvcaprese...bättre rabatt måste de ge om jag ska gå tillbaka, Im sorry. På de andra barerna får jag bättre pris!

Anna gick till båten och jag gick hem.... så varmt och såååå vackert!!!


Den rosa bouganvillan är underbar och ja, himmelen är helt klarblå, det är närmare 30 grader idag, svetten dryper...


Igår berättade jag om att jag blivit intervjuad, där skrev jag om en bakverk man INTE får missa om man kommer till Capri, det heter Caprilu´ och är bland det godaste som finns!! Mjuk mandelmassakaka med citron eller pistagefyllning. Såhär ser de ut!
De kostar 30 euro kilot, inget jag köper var dag, bara vid fest!


Jag hade som sagt tinat upp lite mat innan jag gick ut så när jag kom hem var jag tvungen att ta hand om den, jag gjorde en ostpaj!


Jag tog med mig en stor bit lagrad prästost från Sverige och här blir det inte att vi äter ost till frukost...
Häromdagen köpte jag en stor bit parmesan...
I frysen hade vi en bit gorgonzola...
Och i frysen hade vi även en rulle smördeg så det blev enkelt:

Jag smörjde en form med olivolja och la i den tunt färdigkavlade runda smördegen, tog fram mixern och rev allt ost smått och la den på smördegen. Vispade tre ägg tillsammans med 3 dl italiensk matlagningsgrädde, lite svartpeppar och hällde allt över osten.
(på ena sidan la jag i lite bladgrönsaker som jag gillar)

Skjuts in i ugnen, 200 grader i 25 minuter.

Nu är den klar, doftar ljuvligt, visst blev den fin!!?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA