söndag 4 oktober 2015

Taxi alla spetziale alla Capristyle!!


Bilfria Capri och taxi?! Hur går det ihop sig?

Som jag skrivit många gånger är en stor del av Capri helt bilfritt, anledningen till detta är helt enkelt att det inte finns några vanliga vägar, endast smala promenadstigar.

Skulle jag mot förmodan vilja ta en taxi hem uppför backarna från piazzan, så är det detta som erbjuds!!! ;-) Så ja, det finns taxi om man vill!!! Alla Capristyle!



På en av de smala elbilarna spänner de fast en stol och där får man sitta och klamra sig fast bäst man vill i den branta stigningen. Har aldrig testat, inte för att jag är rädd att ramla av men det är mest priset som stör mig - det kostar nätta 25 euro att åka en kilometer som det är hem från piazzan. Fixed price, ej prutbart! 


Transporten utförs av ElbilsCooperativet som har sitt HQ nära piazzan.

För det mesta har jag inga som helst problem med att promenera, men ibland, till exempel när jag hade inflammation i ett knä som var supersvullet och ont, då hade det varit lyx med skjuts! 

Eller när jag storhandlar på den större supermarket som ligger en och en halv kilometer från hemmet, då hade jag uppskattat lite lift! 

Då får man istället välja, en flaska mjölk eller en flaska vin? Tvättmedel eller ett kilo musslor? Enkla val men ändå. Ibland behöver man mjöl, socker och andra basvaror med, då blir det tungt!

Livet på Capri är härligt men kräver en del planering, vardagssysslor som att handla mat blir som ett jobb och tar lite tid. Det går inte att kasta sig i bilen och dra iväg här inte!!

Så, trevlig resa för den som vågar och har råd!!
Tack, men nej tack!!
Jag går!!! 
Bra för kropp och knopp har jag hört!

Ha en skön söndag på er alla!
Nu ska jag ut - ja, på en promenad..hihihi bara promenad, idag är alla supermarkets stängda!

2 kommentarer:

  1. det där såg inte helt tryggt och lagligt ut nej... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, inte tryggt men tror helt lagligt, det är så det funkar här...;-)

      Radera

KOMMENTERA