söndag 11 oktober 2015

Sköna stormiga söndag

Häromdagen köpte jag ett halvt kilo Moscardini, en liten typ bläckfisk. Fiskkillen rensar dom som tur är, jag vågar inte! 

Jag stekte vitlök och peproncino i en stor kastrull sen kastade jag ner bläckfiskarna och fräste runt lite. På med lite tomatsås och sen ska det koka en bra stund!
Jag hade i en skvätt mjölk för att neutralisera tomatsåsen lite.
Idag åt vi först spaghetti med såsen och sen bläckfiskarna som huvudrätt. Helt ok men tyckte inte de smakade så mycket. Det finns en annan typ av mindre bläckfisk som heter Totani, dom är jättegoda men svåra att få tag i här. De finns bara ibland.

Nu börjar det synas tecken på att säsongen snart är slut här på Capri. Elbilarna börjar nu hämta upp kartonger från affärerna istället för lämna nya varor...
Ett par veckor till sen stänger det flesta affärerna, det blir lite tomt sen när alla skyltfönster är överklistrade med papper och gatorna blir öde.

Har inte tänkt på det förut, brukar verkligen citronerna vara gröna den här tiden på året? Stämmer det verkligen? Ska dom inte vara gula nu?
Vi tog en söndagskaffe på bar Alberto, den långa (med mer vatten som rinner igenom kaffemaskinen alltså bli det mer kaffe och mindre koncentrerat) med lite mjölk i, den är min.
Vi stötte på Riccardo och hans kompis Giacomo på piazzan, de stod vid kiosken och tryckte under citronerna, i skydd för blåsten!
Katter väljer alltid den skönaste platsen, titta vad fint den här lilla kissen ligger på stolen!
Lite fönstershopping, rosa är gulligt, med rosmönster supergulligt, på småtjejer.
Små kaffekoppar som är som små juveler!
Väldigt väldigt söta men väldigt väldigt dyra, skulle tro över tusen sek, styck.
Det blåser fortfarande, vid fyren Punta Carena på Anacapri blåste det idag 30 knop, det räcker till om man säger så. 

Alla flygbåtar var inställda till fastlandet, bara den stora bilfärjan gick. Nån båt måste de ju skicka iväg, det finns ju massa turister här som ska med tåg och flyg från Neapel och många capreselirare ska iväg på sina saker. Vi kan ju inte vara helt isolerade från omvärlden!
Med facit i hand skulle jag ha kört några tvättmaskiner idag, tvätten skulle ha torkat på studs med denna blåst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA