torsdag 29 oktober 2015

Peperoncini, en mjuk filt med rosor & blomkålssoppa med dinkel!


Igår eftermiddag när jag kom ner till piazzan stod Riccardo där och viftade som en galning till mig, han hade skördat peperoncini åt mig på morgonen, en hel kasse!


Dom större är superstarka sa han, så var försiktig...
Egentligen skulle jag suttit och sytt idag men jag hade ingen bra tråd, ska skaffa det imorgon. Vill trä upp alla och göra ett jättelångt halsband som jag kan hänga upp hemma. Dom här starka kompisarna kan skrämma bort vilka elakheter och onda andar som helst sägs det, ifall det skulle behövas...

Här på ön finns inte så många butiker att välja på för vanlig shopping, hemma springer man ju runt i olika inredningsbutiker om man behöver nåt till hemmet, den ena trendigare än den andra. Vem hade nånsin trott att jag skulle shoppa en snygg filt på en cheap supermarket i Italien?! Jag är sååå supernöjd, funderar på att köpa en till och ta hem till Sverige, precis min stil med rosor och den är så stor och bra med! Och billig!


Skönt att krypa in under om det så småningom kommer ruggiga kvällar!


Imorse kom en rejäl regnskur med åska mellan kl 7-8, sen blev det såå varmt igen, tänkte gå i sommarskor men tog stövletterna i alla fall... Annars hade väl folk undrat!

Mycket blommar ännu, som tur är, då har jag blommor att plocka med hem till köksbordet!


Klocktornet på piazzan i Capri!


Jag har ett nytt favvobröd, hittade detta i brödbutiken, Il Forno. Det är ett smalt fullkornsbröd fullt med frön, det är så gott och tugga på alla små solroskärnor och andra kärnor.


Perfekt bröd för mig egentligen eftersom jag mest gillar skalet på bröden, det knapriga, jag lämnar för det mesta det vita mjuka innehållet till Anto! Alldeles för degigt för mig!

Riktigt så här ödsligt var det inte på piazzan, det kryllar av turister fortfarande, många grupper, bland annat spanjorer, tyskar och japaner. Japanerna kommer året runt, även mitt i vinterstormarna.


Det är minst sagt varierande väder just nu, börjar verkligen kännas som höst även om temperaturen fortfarande ligger på runt 20 grader dagtid. 

Igår kom ju köttlarmet igen, det är farligt att äta kött och speciellt behandlat kött typ korv, salami mm. Inget nytt, det vet vi ju sen länge men ibland får vi en påminnelse och det är bra. Generellt äter jag väldigt lite kött, har alltid haft lite svårt med det, tycker det mesta är segt, till och med oxfile är segt. Köttfärs är ok.


I alla fall så hade vi ett blomkålshuvud hemma så jag har gjort en härlig soppa idag. La ner en lök, morötter, stjälkselleri och blomkålen i en kastrull med vatten och ekologisk, vegetarisk buljong. Allt fick koka tills blomkålen var klar. Jag hade tänkt ha i pasta ikväll, små tubetti eller liknande (pasta&cavolo) men jag är lite trött på pasta just nu och så kom jag att tänka på de ekologiska frön jag såg häromdagen, blev så sugen att testa. 


Köpte därför farro, dvs dinkel, som ska koka 30 minuter i soppan ikväll, tror det kommer att bli supergott, berättar sen. Lite riven parmesan på soppan, längtar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA