onsdag 26 november 2014

Zuppa di Pesce!

Hej,

nu märks det att jag varit ledig ett tag... vet inte ens vilken dag det är, onsdag eller torsdag?

Mulet idag men varmt! Och fuktigt! Så fuktigt att jag trodde de tvättat gatorna med en sån där maskin som både sopar och spolar gatorna, men det visade sig bara vara fukt! Då förstår ni!

Gick till fiskaffären, ska göra fisksoppa ikväll så jag behöver lite fräscha råvaror.
Köpte en bit Persico som jag tror är abborre, oklart för mig om den är från sjön eller havet, alltså sötvatten eller saltvattenfisk. Sen blev det lite musslor, både vongole & cozze och en bit lax. 

Alici, ansjovis, ska jag köpa en annan dag. Längtar. Kanske gör de senapsmarinerade & leker att jag sitter i Östermalmshallen och äter senapsmarinerade strömmingsflundror! På Tysta Mari!

Maruzzelle, havssniglar är jag däremot INTE sugen på. Såg inte goda ut. Inte min smak!

Jag gick vidare till Il Forno, de har världens godaste munsbitar. 
Som de här små minipizzorna, hur får de fram den smaken? Nåt tricks är det.

och dessa små strutar av choklad fyllda med vit och mörk choklad. Smälter i munnen...

Sen gick jag till baren, världsberömda Piccolo Bar på Capris piazzetta, och tog en kaffe (espresso) och en kaka. 

Fick frågan om hur mycket ett glas vin kostar på lokalbaren här på Capri. Här är prislistan. Alltså 5 eur om man hänger i baren och 8 eur om man vill sitta vid ett bord! Då vet ni!

Satt några stycken ute och fikade i alla fall. Piccolo Bar är en av de få ställena på Capri som är öppet året runt. Under vintersäsongen stänger nästan allt, inte allt men nästan!

Regnet hänger i luften, som vanligt lurar molnen över Anacapri och berget Monte Solaro. 

Nu ska jag sätta igång med fisksoppan, skriver ner mitt recept senare!! 

ciao ciao  

#fisksoppa #zuppadipesce #capri #anacapri #piccolobar #piazzettadicapri

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA