torsdag 27 november 2014

Recept på Caras FISKSOPPA

Så här gjorde jag min fisksoppa, snabb, enkel och relativt billig!
Jag tycker att det är en perfekt festrätt, vacker, kan förberedas dagen innan, lätt att göra en större sats av och den är verkligen mättande. Speciellt nu under den mörka, kalla årstiden är det mumsigt med något rykande hett. Jag serverar alltid bruschetta till dvs grillat bröd som jag stryker en rå vitlöksklyfta på. Jag brukar köra ner halva brödet i soppan, ser fint ut!

Det här behöver du för cirka 6 personer:
olivolja att steka i
1 gul lök
10 cm av en purjolök
5 vitlöksklyftor
peperoncino efter smak
1 morot
10 cm selleristång
en halv fänkål
1 påse saffran eller efter smak

Hacka och fräs alla grönsaker i en stor kastrull, när de börjar få färg, häll ner saffranet och fräs nån minut till. 

Det behövs fler råvaror!
3 normalstora potatisar
1 ekologisk buljongtärning
350 gr vongolemusslor (hjärtmusslor)
350 gr cozzemusslor (blåmusslor)
500 gr vit fisk
500 gr lax
200 gr räkor med skal
en skvätt grädde

Tillsätt potatisarna i små kuber tillsammans med buljongtärningen och småkoka tills de är färdiga.

Skala räkorna och koka skalen hårt i 5 minuter i cirka 2 dl vatten, reducera, sila och tillsätt spadet som blir kvar till soppan ovan.


Musslorna:
4 vitlöksklyftor
peperoncino efter smak
olivolja

Det kan aldrig bli för starkt, jag tar mååånga peperoncino!!

Ta fram en stor stekpanna eller kastrull, fräs peperoncino och vitlök och tillsätt sen alla musslor, lägg på ett lock och när de börjat öppna sig, tillsätt 1 dl vitt vin, koka på hög värme utan lock och låt vinet ånga bort och spadet reduceras. Sila spadet och häll ner i soppan. Lägg musslorna åt sidan. Jag tog loss hälften av musslorna från skalen, det blir för trångt i kastrullen annars. Några skal är ju fint att ha kvar, de fungerar som dekoration.


Jag körde med stavmixern några varv i soppan, inte så att den blev helt slät men lite.

När det är dags att äta, värm soppan sakta och tillsätt en skvätt grädde och fisken i kuber., fisken blir klar på några minuter. Precis innan servering, lägg ner musslor och räkor så de blir varma!

NJUT!! Buon appetito!

ps. jag smaksatte med saffran men man kan använda vilka kryddor man vill, timjan, persilja, basilika, bara att välja och vraka! 

#capri #zuppadipesce #vongole #cozze #bruschetta #anglamark #eco

1 kommentar:

  1. Hej! Tack för din kommentar! jag haller med, de där gullandet med bebisar betyder egentligen ingenting. Jag haller även med om att de har en syn pa sma flickor som jag inte alltid gillar, till exempel att de alltid maste vara femmine och belle samt ha en fidanzatino. Jag ar faktiskt lite orolig hur jag ska kunna fa min dotter att bli en självsäker och förstandig tjej när alla runt omkring henne redan behandlar henne annorlunda än i maschi. Till exempel sa hennes farmor till henne en dag att hon sag svullen ut pa magen och att de inte alls vara bello, cerca di andare al bagno cosi ti torna la pancia piatta! Jag höll pa att smälla av. Hon är tre ar!
    ha de bra! Elin

    SvaraRadera

KOMMENTERA