lördag 29 november 2014

Så söta elbilar & idag gör jag auberginegrating!

Morning,

Läget? Allt bra? Vad ska ni göra idag?

Satt och tänkte på en sak; när jag är hemma i Sverige sitter jag och kör runt i en bil i princip hela dagarna och här nere på Capri, är det raka motsatsen! Så långt ifrån bilvärlden det går.

Som jag berättat tidigare, finns det endast ett par större bilvägar, resten är smala gångvägar som denna, Via Croce, eller mördarbacken som jag kallar den, eftersom den är så tuff! Via Crucis passar ju väldigt bra som namn annars eller vad tycker ni?

Tänkte visa några bilder på de söta små elbilarna. De finns i olika färger och de har alla olika men specifika arbetsuppgifter, vissa kör bara paket, vissa kör bara bagage, vissa kör byggnadsmaterial osv. De får inte göra som de vill inte, stränga regler gäller.

Den röda nedan kör gastuber, den gula paket och den blå är för byggfirmor. Gassystemet sitter inte ihop med fastlandet så här kör alla med gastuber till matlagning, några få har elspis. 

En gul igen, paket mm, typ om jag skulle beställa nåt från IKEA och den vita kör en julgran idag!


Mer paket med gul bil, den bruna har en byggfirma vet jag och den blå byggmaterialtransport.

Bilen nedan är en färdtjänstbil. Eftersom backarna är ganska tuffa så finns det transport för vissa, de avgår från specifika platser, specifika tider och man måste få tillstånd att åka, precis som hemma. Oklart om det kostar något, ska ta reda på det. Däremot kan man inte beställa en egen bil och åka dit man vill, såsom färdtjänst fungerar hemma. I alla fall bra att detta finns!

Det finns trafikpolisbilar, brandkår och ambulanser. Alla slags poliser har såna bilar, det är ju praktiskt omöjligt att komma fram med en vanlig bil på våra smala promenadstigar.

Det är i alla fall väldigt skönt att slippa bilbuller och avgaser, det är såååå härligt med frisk luft ute på en ö i medelhavet!! 

Nu måste jag in i duschen, ska göra en augerginegrating idag, en ny variant som jag fick tips på häromdagen. Talar om sen hur den blev!!

Ha nu en underbar dag och för dig som drömmer om Italien, sluta inte drömma! Förr eller senare händer det!



Ciao Belle & Belli!

#capri #melanzaneallaparmiggiana #elbilar #viacroce

2 kommentarer:

  1. Ha ha ha låter ju supermysigt med elbilar- ser ut som små leksaksbilar men skönt att slippa avgaserna. Här har vi inte så mkt avgaser heller fastän det finns mer vägar och bilar än vad det gör på Capri. Härligt med frisk luft. Idag har jag febrilt letat efter blockljus för att kunna göra adventsljusbrickor...tillslut hittade jag några med doft av liljekonvalj ha ha ha. Har också bakat kanelbullar till min man, testade ett nytt recept med fördeg. Håller tummarna att han gillar dem då de tog mååånga timmar att göra med all jästid. 21° i skuggan idag, not to bad. Nä nu ska jag fortsätta skriva på min bok. Hoppas gratängen bli bra. Jag älskar min variant av den med massor av grädde och stekt lök- smakar som Jansson. / Helena

    SvaraRadera
  2. Kul och mysigt med elbilarna! Vad lite man vet egentligen om ett ställe som inte ligger så långt bort. Kul att du berättar såna saker. Kram, Anita

    SvaraRadera

KOMMENTERA