fredag 21 november 2014

Kronärtskockor - carciofi, shopping & vänner!

Hej,

Vilken underbar dag!!! Ingen blåst och bara blått blått blått på himlen!

Tog den vanliga morgonpromenaden till supermarket. Köpte kronärtskockor som jag ska göra pastasås av sen. Det är alldeles i början av kronärtkocksperioden nu, de första som kommer, så de är alldeles mjälla och delikata. I slutet av säsongen kan de bli för vassa för att göra pastasås av.
Gianluca - kronärtkocksmannen.

En annan grönsak som jag är alldeles tokig i är Friarielli, en slags kål, på bilden nedan. Den ska rensas, kokas och sen steker jag den i stekpannan med olja, vitlök och peperoncino!! Nam nam.
Köpte lite Mortadella, bra att ha med på paninon till stranden. Alla vill vara med på bild, vilka linslöss!
Min tre underbara salumiere-killar, Mario, Michele & Catello!! 

Nu är det dags för den höga sockerkakan igen, finns överallt i affärerna!! Nu är det jul-varianten, sen finns det påskvarianten med. Många italienare äter en skiva till frukost som doppas i kaffelatten. Finns hur många sorter som helst att välja på, med chokladfyllning, citronfyllning mm mm
Utanför affären träffade jag min söta granne, som ursprungligen är från Sri Lanka. Jag vaktade lillen medan hon handlade. Det finns inga vagnar som vi har hemma och inga korgar med hjul eftersom det är fullt med trappsteg inne i affären. Svårt för henne att bära barn och korg och allt. Lillpojken och jag delade på en Clementin medan vi väntade på mamma.
Skulle inte klara mig utan min Dramaten. Det var bland det första jag köpte när jag kom till Capri. Alla har en Dramaten. Eftersom det inte finns transportmedel, skulle det bli för tungt att släpa allt, vinet väger ju en del! ;-) Och mjölken med för den delen! Och allt annat!
Och på väg hem stötte jag på min söta kompis Aventino. Han hälsar så gott till alla svenska söta tjejer. Han är ingen strandkille och det syns kanske på färgen i ansiktet ;-) Söta Aventino. Söt men lite blek. 

Jag har nu rensat Kronärtskockorna och lagt i vatten med citron för att dra ur det beska som ibland finns. Berättar sen hur jag gör såsen.

Klockan är mycket, stranden kallar, hörs sen!! Kram till alla!!


#capri #carciofi #svenskaresebloggar #spiaggia #friarielli 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA