fredag 28 november 2014

Fredagsmys med vongole och fönstershopping!

Ciao!!!

Fredag! Det är något speciellt med fredagar, oavsett om man jobbar eller ej. Skönt med helg, tempot går ner och Anto är ledig, hoppas att det blir sol så vi kan gå och bada imorgon!

Gick till Farmacinan (apoteket) eftersom jag skulle kolla upp ett naturmedel, Melanina, som man kan ta om man har sömnproblem. Nu i den här åldern är det visst vanligt med sömnrubbningar, det är så jobbigt att inte få sova ordentligt!
Mitt problem är att jag vaknar så tidigt på morgonen och sen kan jag inte somna om. Måste vara helt utmattad för att somna generellt, och det måste vara tyst och mörkt med, och har man då sovit nästan hela natten, går det bara inte att somna om. Min väninna har samma problem så jag ville i alla fall kolla upp det även om jag är mycket skeptisk till piller...har inte bestämt om jag ska ta eller inte.


Sen gick jag runt i några klädaffärer, skulle kolla pris på ponchon jag la upp igår. 
Finns i svart eller grå
Det är glitter på den, såg inte det på håll igår, gjord av ull och modal och kostar 40 eur. Provade den svarta, den var mjuk och skön, ska tänka på saken. Vad tycker ni? Hiss eller diss?


Dessa däremot, i cashmere, blev jag kär i. Finns i nästan alla färger, är som en godisaffär! Small kostar 140 eur och M/L 220 eur, så snygga, varma och sköna, som att ha en liten kattunge på bröstet!


Tog den obligatoriska caffen på Piccolo Bar, visst ser den god ut?! En dröm!


Riccardo satt på piazzan som vanligt...
Idag med en kompis som är kock, så jag fick lite tips om hur jag skulle tillaga mina kronärtskockor. Det var en liten procedur men det var verkligen värt det, så goda, TO DIE FOR!! 
Kronärtskocka med potatis! Just do it!
Stek-koka under lock i 20 minuter, sen klart.
Det blir en contorno, en sidorätt. Ni kan få receptet om ni vill, säg till i så fall.


Och så blev det lite fönstershopping, priserna här är inte kompatibla med min plånbok tyvärr. Det är så konstigt att jag inte ser några tecken på jul ännu, bara ett fönster hade satt upp lite röda julkulor! 
Kaffekopp och fat som små diamanter! Bellissimo!

Capri i mitt hjärta! Fina nyckelringar.


Detta är min totalt oglamorösa supermarket Deco, med alla söta Dramatenvagnar som står och väntar på sina mattar och hussar!


Gjorde snabblunch när jag kom hem, det blev en grillad smörgås som igår, idag med romanescogrönsaken (en blandning mellan blomkål och broccoli, som jag kokat och stekt i vitlök och peperoncino) och mozzarella. Och ett halvt glas bubbelrosé!


Sen har jag till och med hunnit fixa vongolen till ikväll, hoppas nu att de är ok,. De låg i blöt en stund och jag kände att det inte doftade gott om vattnet när jag hällde bort det. Det visade sig att en vongole var lite öppen och alltså troligen död...
Nu verkar allt ok så bara att hålla tummarna. Fredagsmys med vongole. 


Hoppas ni har det bra, vad gör ni? Hörs sen!!

#capri #vongole #carciofi #caprinelcuore #capriinmyheart

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA