söndag 16 november 2014

Torta Caprese passar väl bra när man befinner sig på Capri!


Hej svejs, läget?
Jag har sovit hela natten för en gångs skull, utan att vakna, skönt!!

Igår gjorde vi en typisk kaka från Capri, den heter just Torta Caprese, men finns i hela Italien. Jag tycker den är sååå god och om man nu ska äta kaka, så känns denna lite nyttigare eftersom den görs på mandlar och mörk choklad. Lchf kaka? GI? Diet? Nån diet måste den passa in på eller??!
Som med alla kakor har varje familj sitt eget recept. Detta recept som jag tycker är toppen fick jag av en av mina bad-tant-kompisar, Marta, hon är en äkta Caprese-tant, 80+. Det här behöver du och så här gör du:

Torta Caprese
150 gr mjukt smör 
200 gr socker 
200 gr mörk choklad minst 70% 
250 gr mandel 
6 ägg 
2 tsk vaniljsocker


Dela äggen, gulor och vitor för sig. Om ngt ägg skulle gå sönder brukar jag lägga det i äggulebunken istället för att kasta. Det får ju absolut inte komma äggula i äggvitorna.Vispa äggvitorna hårt, som till maräng i en bunke.Vispa äggulorna och vamiljsockret till en kräm i en annan bunke.


Vispa socker och smör mjukt till en kräm i en stor bunke, allt annat ska ner här sen.
Blanda ner den malda chokladen och mandlarna i socker/smör-blandningen.
Blanda ner äggulssmeten i socker/smörblandningen.

Vänd försiktigt ner de hårt vispade äggvitorna med en slickepott. Får inte köras med elvisp säger Marta.Häll över i en form och grädda i 160-170 gr cirka 40-45 min i varmluftsugn. 
Lagom mald sötmandel
Mörk choklad, minst 70%
Mald choklad
Hårt vispade äggvitor, ska bli hårt som till maräng. Jag brukar börja med vitorna eftersom vispen då är ren, då slipper jag diska och torka vispen mellan vispningarna. 
Äggulesmeten
Känn efter med en sticka om den är klar, kan vara lite kladdig men inte lös och dallrig. Pudra med florsocker. Mmmm världens godaste kaka!! 
Smaskens!!

3 kommentarer:

  1. Vilket magiskt inlägg, det där receptet vill jag verkligen prova! Tack för att du delar med dig av "La Dolce vita" :)

    SvaraRadera

KOMMENTERA