tisdag 12 maj 2015

Marina Grande

Lite bilder nere från hamnen.

Väskservice finns såklart och är förutom väldigt bekvämt, helt nödvändigt, eftersom det är så backigt! Varje gång jag reser till Capri hoppas jag att min väska inte ska komma, för då får jag nämligen hemkört till dörren dan efter!! 
Men jag reser för det mesta med Lufthansa och de tappar i princip aldrig bort väskan, inte ens vid kort byte i Munchen på bara 30 minuter. Trist! Kommer väskan måste jag alltså anlita väskkillarna som kör hem väskorna med sina elbilar, antingen till kvällen eller dagen efter, för det facila priset av cirka 10 euro/väska. 

Detta är biljettkassan till alla flygbåtar och färjor! Det gäller att veta vilket bolag man ska resa med eftersom alla har egen kö...;-) Inte alltid så lätt att vara turist!

Väl i hamn på Capri kan man välja mellan att ta bussen, bergbanan eller taxi upp till stan. Såhär ser busshållplatsen ut, som ligger precis vid havet!

Eller så tar man bergbanan upp, la funicolare. In där och köa, den kör oftast i skyttetrafik som tur är, fram o tillbaka hela tiden.

Ombyte förnöjer - en kort båtresa bort, runt hörnet typ cirka 10 min, finns ett annat badställe om man skulle tröttna på stranden i hamnen - Bagni di Tiberio. Kostar dock lite..inget jag gör varje dag;-) men ibland så..när jag har sällskap och då lunchar vi på deras restaurang som är toppen!

Moby Dick ser den ut som, den långsamma färjan som tar 1 timma och 20 minuter till Neapel. Visst?

Paolo med sin superfina veteran Fiat-taxi-bil....
...han vet såklart att jag är svensk, det vet alla..;-) och han berättar mycket stolt att han kört den svenska Drottningen Victoria för några år sedan...Prinsessan Victoria alltså ;-)
Taxibilarna här har inga taxametrar, fixed pris gäller, hamnen-piazzan tror jag kostar 20 eur och är en cirka 2 km lång sträcka.

Hej

Dricka bör man annars dör man, speciellt när det är så hot som nu! Jag dricker gärna med bubblor!

Utsikt mot hamnen från Piazzan

Anto har just satt på pastavattnet, nu ska jag gå och styra upp lite saker i köket..Idag blir det romanska zucchini med pasta och köttbullar från igår!

Ha så kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA