måndag 4 maj 2015

#NO FILTER & pasta med lök!

#absolutelynofilter


Alltså, så här fint är det nere i Marina Piccola, ni kan själva verifiera detta genom att komma hit och se efter ;-)


Det var helt vindstilla och väldigt varmt, var tvungen att bada helt och hållet, med huvud och allt!

Busschaffisen Antonio, napoletanare, hade lite att diskutera med sina passagerare...alltid är det nåt! Han pendlar från Neapel till Capri med flygbåten varje dag, år ut och år in. Tufft. 

På temat klädsel: Två söta tanter satt bredvid mig på piazzan. De klagade på att det var vääldigt varmt, (25 i skuggan) så jag föreslog att de skulle ta av en av ulltröjorna de hade på sig ;-) men det går ju absolut inte. Nu hade de ju redan svettats och tar de då av sig tröjorna, blir de kalla av att det är blött (av svett) och då blir de sjuka.... Vad säger man? ;-) Jätteglada och söta.

La piazzetta di Capri

Jag har nu knåpat ihop lite middagsmat. Här i Napoliområdet är det fattigmanskost som gäller, ofta är den både god & nyttig, det äts mycket linser, bönor, kikärtor och grönsaker. Med pasta förstås. 
Idag ska vi äta pasta&lök, alltså pasta&cipolle. Jag mjuksteker några lökar i 10 minuter, sen häller jag på lite vatten och en halv ekologisk buljongtärning. Pastan kokas för sig halva tiden som den ska kokas, sen läggs den ner i löken, därför måste det finnas lite vätska där som pastan kan dra åt sig. Så gör vi med många pastarätter, därför blir pastan så god, den drar ju åt sig alla smaker från såsen. Smart va? Lite riven parmesan och du har en delikatess, testa!

Som secondo blir det omelett med lite potatis & bacon och mycket mozzarella.

Nu kom just Anto hem och vi ska äta middag!

Ciaoo

2 kommentarer:

  1. På Marina P har jag badat. Men det var 1981. Och torget känner jag igen.
    Birgitta i Umeå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Birgitta! Oj det var ett tag sen du var här, är det inte dags att komma ner igen? Tyckte du att det var fint då, på den tiden? Mvh Caroline

      Radera

KOMMENTERA