söndag 3 maj 2015

Kronärtskocka - en delikatess

Kronärtskockor, denna delikata lilla grönsak är värd ett helt eget kapitel!
Just nu skördas kockorna här, många har de i trädgården, och capreselirarna njuter av dem till max; på pastan, som contorno, lägger in i olja eller vinäger till vintern mm
På min supermarket säljs just nu tre olika sorter; små som redan är halvt rensade utan stjälk, de vanliga här som man ska rensa själv och sen den stora sorten som är mer vanlig i Sverige, som kokas och äts med smör, blad för blad. Den är för vass och trådig för att kunna användas på annat sätt.
Jag har gått och fluktat på de små söta, delvis rensade kockorna ett tag och igår slog jag till och köpte ett gäng. Lite dyrare var de, 4.50 eur per kilo.

Nu ska jag rensa dem ytterligare, ta bort de yttre skalen så att den ljusa färgen kommer fram och skära av toppen där allt vasst från bladen sitter. Sen skär jag klyftor och lägger allt i en rostfri bunke tillsammans med en klyftad och pressad citron. Hörde många tanter på affärn igår som sa att de lägger dem i blöt med citron redan dagen innan de ska ätas... Citronen drar ur det beska som finns i kronärtskockan och allt blir mycket godare!
Detta är allt som bli kvar när jag rensat klart.

Allt får stå i blöt till ikväll, vi kommer ändå att vara på stranden hela dagen, sen ska vi steka dem i olja, vitlök och peperoncino. Kanske äter vi dem till pasta eller så lägger jag i lite potatis mot slutet av stek/koktiden. Kockor och potatis är väldigt gott ihop. 
Nu får de ligga och gotta till sig hela dagen!

De måste steka ett litet tag, det är ingen snabb rätt, de är ganska hårda, jag vill ha mina mjuka. Jag brukar börja med att steka dem på hög värme och efter ett tag häller jag på lite vatten och salt i stekpannan (som ska reduceras bort helt) det går lite fortare och mot slutet lägger jag ner potatisen i klyftor och allt blir klart samtidigt! 

Sen är det bara att njuta! Nyttigt och gott!!

Nu ska jag göra panini att ta med till stranden, idag blir det panino med färsk mozzarella, tomat, olja och oregano! Typ capresesallad helt enkelt, så lätt och så gott! (egentligen ska det vara basilico och inte oregano på)
Ha en underbar dag, det ska i alla fall jag ha! Glöm inte bort attraktionslagen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA