torsdag 21 maj 2015

Lite tankar om SEMESTER!



vi är redan uppe och hoppar, Anto måste iväg till jobbet, han har fått ett larm om att en tv-kanal inte fungerar och det måste åtgärdas. NU! Och samtidigt har Vodafone meddelat att en av deras antenner ligger nere utan ström. Måste åtgärdas. NU! ;-)  Allt på en gång, precis så som det brukar vara!


Jag tänkte på det här med SEMESTER! Visst är det skönt med semester? Jag älskar semester!! Skulle inte klara mig utan om man säger så. Hur mycket semester tycker ni att man ska ha / borde ha? 

Tidigare när jag arbetade på kontor hade jag sex och en halv veckas semester om året. Det är ganska bra ändå men det var alltid lite trixit att få veckorna att räcka till, trots det! Har ni samma problem? Eller har det nånsin hänt att det varit tvärtom, att det känns som om ni har för mycket semester?! 

Vem har bestämt att just sex veckor är lagom för en anställd? Ok, jag vet vem som har bestämt det, men försök tänk utanför ramarna, var lite elastisk. Samhället har ändrats så mycket men semesterlängden är sig lik..
Tänk om istället 10 veckor vore lagom. Eller 20? Vem vet?

Det är som alltid ekonomin som styr, producera producera producera!



Med tanke på att samhället i stort är så mycket stressigare nu mot för bara 20 år sedan, innan bl a internets & smartphones intrång.
Eller tänk 30 år bakåt. Eller 40 år.
En helt annan värld! 

Säkert hade de den tiden problem och stress då med men nu drar ju alla i en hela tiden, dygnet runt, man har inte ens tid att sova ordentligt!

Tänker på mitt liv innan, under kontorstiden. Att tampas med pendeltåg som inte är på tid, att vara tillgänglig dygnet runt, man hinner inte med hemmet, man hinner inte med vänner, man hinner inte med sina nära och kära, man hinner inte med sig själv och man hinner inte ens med sina egna tankar! Inte bra!


Nu har jag lagt upp det så att jag har cirka 20-25 veckors semester om året och jag kan säga att jag mår inte direkt dåligt av det! 

Ok, jag har inte tryggheten som man har med en fast anställning, men man kan inte få allt! Än så länge har det fungerat bra, det har pågått i tre år nu, mitt lite mer softa liv så att säga!

En del säger kanske "vad gör du hela dagarna"? 
Ja, vad gör man när man har semester? Vad gör du? Allt och inget, tiden går ändå, inga problem! Njuter av livet kanske?! Är det fel?



En del är väldigt negativt inställda "har du tänkt på framtiden"?
"hur ska du klara dig"? "hur blir det med pensionen"?
Måste jag ha samvetskval för att jag lever så här?
Gör jag nåt fel? Nåt förbjudet? Eller vad? Jag lever verkligen i nuet och jag njuter av det!



Vissa blir så avundsjuka så de är helt gröna....
De vill inte erkänna det, ens för sig själva, men de skulle mest av allt på jorden vilja leva samma liv som jag, göra det jag har gjort, alltså avstå trygghet för mer frihet, men de är för fega! Vissa vågar inte!! Alla har inte modet!

Mendåså!!!

Då får man nöja sig med några veckors semester om året om man själv inte vågar ta steget och ändra sitt liv!!! Ingen annan kan ändra ditt liv, its up to you!

Men bli inte grön, det är inte klädsamt! ;-) 
Ibland är grönt skönt men bland blir grönt som gult, nämligen fult!

Jag har full förståelse för att alla inte kan leva det livet jag lever, har man skolbarn är det till exempel inte så lätt att ge sig iväg på ett par månaders resor då och då! 

Jag är inte dum!

Det kan finnas många andra anledningar med, allt mellan himmel och jord, vad vet jag?! Alla har sina skäl! Vissa bättre och vissa sämre!

Men, 

sen finns de dom som inte vågar, de skulle kunna bryta upp, men vågar inte och det är dom som mår sämst! Det är dom som är gröna!

Att kunna, men inte våga, är det värsta!
Som att vara fri men ändå som att vara bunden med rep vid fötter och händer! Osynliga rep!


Det var lite morgontankar om semester, nu ska jag gå ut, jag älskar nämligen mornar, jag tänker ta vara på dagen till fullo.

Göra såna saker som jag gillar och för att jag just nu har tid att göra det! Vi har så många måsten runt oss ändå, eller hur?!

Det är det som är livskvalité för mig!

Friheten.



Att ha ett val.

Vad tänker du om ämnet semester? Vore kul att veta.

Ha det så bra idag, var du än befinner dig i livet!

LÄSTIPS!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA