onsdag 13 maj 2015

Uttorkning pågår

Igår fick jag ett tips av Antonella, en tjej som jag träffar nere på stranden!
Hon skivar auberginen och lägger ut på morgonen i solen på tork så går det lättare att steka den sen och den suger inte åt sig lika mkt olja. Jag la allt på min rena diskduk ute på torkställningen. Enligt Antonella finns det inga fåglar eller andra djur som är intresserade av att smaka på dem. Hon gör så sen 40 år, hon är lite äldre än jag,  och det har alltid funkat!


De innehåller ju ganska mkt vatten så en del lägger de under saltpress några timmar för att dra ut vattnet men det funkar inte för mig, de blir bara jättesalta!!! Bläää!!



När jag kommer hem i kväll ska jag steka dem, det ska så småningom bli en Melanzane alla parmigiana som är så supergott! Visar mer sen.



Två rosa blommor har vi utanför köksfönstret. 

Den vänstra har jag köpt och den andra kom flygande från övervåningen vid senaste stormen, och landade just där. Jag hörde bara ett pang, krukan gick såklart sönder och den låg utfläkt i två hela dagar, trodde ägaren skulle komma och ta hand om den, men inte. Tyckte synd om den så jag tog en av våra krukor och bad Anto plantera den där så nu är den vår! Tack så mycket! Vissa saker kommer som gåva från ovan! Uttryckligen!

Och nu blommar kastangen!! Vi har ett stort vackert träd på vår gata med rosa blommor!

Eftersom himlen ser ut såhär idag är jag på väg ner och bada, bäst att passa på, det ska komma oväder till helgen, är inte det typiskt!? När alla är lediga!

Hörs ikväll!! Ciaoooo

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Va kul att se massa bilder från underbara Capri. Så härligt att få bo där. Jag har varit där ett par gånger (sist 2008) alldeles för länge sedan. Blev nyfiken & undrar om du hyr boende där eller har eget boende? Och vad som förde dej till denna vackra ö? Vill så gärna tillbaks & undra ifall du vet någon som hyr ut? Med vänlig hälsning Kajsa

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Ja, Capri är lite unikt, så vackert och har allt!! Jag kan gärna tipsa om agenturer här om du vill hyra ngt, är det för längre tid eller för några veckors semester? Det som förde mig till denna vackra ö är såklart AMORE, har har bostad så jag bor där när jag är nere, pendlar.

    Agenturer som hyr ut bostäder / semesterlägenheter:
    www.portaimmobiliarecapri.com
    www.studiomusco.it
    www.caprinnimmobiliare.com/
    www.capriimmobiliare.i

    Lycka till och hör av dig om du behöver ngn mer info!!

    mvh Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen & tack för din info. Så klart att det va kärleken, vad annars när det gäller Italien & Capri ;) Säger som i Dean Martins sång: That's Amore :) Så härligt & vilken lycka att kunna pendla så. För våran del rör det sej nog bara om någon vecka eller två tyvärr. Skulle lätt kunna vara där hur länge som helst. 2008 bodde jag och min mamma på AnaCapri i 10 dagar. Åren innan bodde vi i Sorrento men besökte Capri fler gånger o övernatta ett par gånger. Jag längtar ständigt tillbaks. Blir så sugen på att åka när jag ser dina bilder & läser om ditt liv där. Ha det underbart på ön & vi kanske hörs mer framöver. Ps. I Stockholm är det frost på taken & +8 grader. Med vänlig hälsning Kajsa

      Radera
    2. Si, thats amore, quello é Amore! Kul att du är så fäst vid ön som jag, hör av dig när/om du kommer ner! åh fy för kyla! Mvh Caroline

      Radera

KOMMENTERA