fredag 15 maj 2015

Parfymer & klostret Certosa

Idag har jag shoppat loss! 
Överst mina två tomma Miss Dior och en full! Har kastat flera tomma genom åren, skulle sparat alla, de är ju så söta med rosetten.

Ni måste tycka att jag shoppar väldigt lite eller?! Det är inte varje dag man shoppar här på ön, allt är så väldigt dyrt och sen finns det knappt några vanliga affärer, det är ju mest bara Gucci & co, haute couture, inga vanliga vardagskläder direkt! Men både min och Antos parfym var slut, så till mig blev det först Miss Dior av Dior som jag älskar! Anto använder Costume National så han fick en ny sån. Sen fick jag en Benetton-doft med.... ;-) Fick lite prover, krämer och dofter, av parfymhandlarkillen, alltid uppskattat och så fick jag rabatt såklart nu när jag är capreselirare en del av året!

Visst är den här krukan / urnan fin? 
Jag tycker det, den finns vid sidan av hotel Regina Cristina om ni vill kolla in den närmare ;-) Också är det det där vanliga, med dessa supersnygga slitna gamla stenmurar!

Certosa di San Giacomo, äldsta klostret på Capri. 
Fint med havet bakom;-)
Anno 1371 - alltså från i förrgår...;-) tiden rusar iväg! Används idag för konstutställningar och vissa konferenser, föredrag osv. Helt ok miljö, lite roligare än de uniforma konferensgårdarna jag är van vid hemma. Här går och sitter man på historisk mark! Blir lite annat djup då.

Denna väg går fram mot Parco Augusto som jag ska visa en annan dag, nu gick jag bara fram till Parfymfabriken som finns här på Capri, Carthusia.

Längs vägen finns denna karakteristiska lilla bar.
De säljer bland annat lemonad och glass. Söt va?

Detta är ingången till Hotel Luna, fint och välvårdat som det mesta här på Capri.

Headquarter för Carthusia.
De har så fina blomrabatter med, så härligt att bara promenera förbi och njuta av det vackra! Ögongodis!

Måste vara en av de vackrare toaletterna som finns!
Där uppe har man utsikt över havet och de kända stenbumlingarna i havet som heter I Faraglioni.

Genom denna snyggt, slitna grind ser man en av dem.
Tjusigt!

Det är både fabrik och affär, de har flera dofter, parfymer och tvålar, allt som hör till. Jag är förtjust i doften som doftar fräscht citrus! 

Allt är tipp topp!
Namnet Carthusia sägs komma från klostret intill, Certosa di San Giacomo. Det skulle vara just en av munkarna på klostret som på 1300-talet av misstag gjorde en doft av öns växter. Sedan återupptogs produktionen 1948, allt enligt de gamla receptet
Det ska vara den minsta parfymfabriken som finns i världen och den mest genuina, allt framställs på naturlig basis, på gammalt sätt, från örter och blommor som finns här på Capri.

Oj, fullt på baren och det är det jämt! Måste vara en guldgruva!

Vägkorsning på Capri ;-)


Caffe Morgano!
Och vem är nu detta? 


Hotellet Quisisanas bakfickebar, lyx della lyx!

Via Sopramonte, på väg hem igen efter visiten på stan.
Ibland hoppar jag mördarbacken, då bli det denna väg istället, via sopramonte, lite lång och seg men med havsutsikt hela vägen hem!

O vem är nu detta?
Mina fina blommor som jag sköter om så gott jag kan.

Det blev en sen lunch när jag kom hem.
Rester från igår, auberginegratäng, en brödbit och vin/vatten. Det är ett stort glas men mest vatten med en skvätt vin i, kanske en halv deciliter, mest för smakens skull.

Nu ska jag börja förbereda middagen, det ska bli oxrullader i löksås, löksåsen gjorde jag för nån vecka sen, detta blir långkok för köttet måste bli mört och trådigt! Man äter pasta till löksåsen, alltså primo, och oxrulladerna blir secondo. Bra när man kan göra båda rätterna i samma kastrull, det förenklar livet!

Ciaoooo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA