lördag 16 maj 2015

Pasta Genovese con involtini di carne


Hej igen, igår gjorde jag så lökpasta med oxrullader! Gott, enkelt, nyttigt och relativt billigt med tanke på att det blir både en pastarätt och en huvudrätt av receptet!
Många använder grytbitar, typ såna som man använder till kalops hemma men jag var sugen på att göra oxrullader, smaken blir ju densamma!!
Det är ett slags långkok, jag vill i alla fall att köttet ska bli så att det trådar sig och nästan ramlar isär. Är lite kinkig med segt kött. Är lite kinkig med kött överhuvudtaget egentligen...
Så här ser der ut när det är klart, det ska vara ganska vattnigt eftersom pastan kokas direkt i såsen, inte separat i vatten. På så vis får pastan den otroligt goda smaken av löken och köttet. Ingen färgglad rätt direkt men desto godare!

Så här gjorde jag:

Jag köpte 4 tunna skivor kött, likt lövbiff, jag bad om att få det möraste de hade!! La skivorna på en skärbräda och la på några tunna stavar blekselleri, morötter och en skiva parmaskinka plus lite persilja på varje bit. Rullade ihop köttbitarna och fäste med en tandpetare. Glömde fota, sorry.

I en stor kastrull fräste jag en vitlök i olivolja och brynte köttet runt om på hög värme.

Sen skivade jag fyra lökar i ringar och la ner i samma kastrull som köttet, fortsatte bryna på hög värme och rörde om. Akta bara så att det inte bränns!

När löken fått lite färg och nästan blivit sådär söt, hällde jag på cirka åtta deciliter vatten tillsammans med en ekologisk, vegetarisk buljongtärning. Köttet och löken fick koka på låg värme tills allt var mjukt och mört, cirka en timma kokade nog mitt. Då är det klart!

Sen då, hur gör man sen? Jo.....

Ta upp köttbitarna och lägg i en skål vid sidan om tillsammans med lite sky.

Koka pastan direkt i den stora kastrullen med löksåsen, var noga med att ta pastan al dente, när pastan är klar bör all sky vara borta, pastan suger åt sig vätska och det blir mest bara lök kvar till pastan. Riv lite parmesan över och njut av denna enkla rätt tillsammans med ett glas rött. Vi gillar små små penne utan mönster, inte rigate alltså, utan lisci, alltså blanka och hala pennor, dom är godast!

Efter pastan äts köttet separat med lite sky och ev någon grönsak till, kanske lite sallad eller någon tomatskiva. Eller varför inte lite rå fänkål?!

Anto tyckte det var supergott, det tyckte jag med! Jag har lärt mig att laga all italiensk mat av min svägerska som är superduktig matmamma, hon är expert på det napoletanska köket, jag tycker hon borde ha öppnat restaurang!!

Lycka till med er GENOVESE!

Ciaooo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA