måndag 11 maj 2015

Polpette al sugo!!

Hej, 

har precis varit och handlat och nu har jag skyndat mig att göra lite köttbullar till ikväll!

Italienska köttbullar i tomatsås, sååå gott och sååå enkelt! Jag gör en lite större sats, kan slänga in i frysen om det blir över. 
Det är superenkelt:

600 gr köttfärs - lägg i en bunke och salta! Har läst att det är väldigt viktigt att salta först av allt!

Kör i mixern;
1 lök, 1 vitlöksklyfta, 2 ägg, persilja, en bit parmesan och en bit blötlagd, urkramad bröd.

Blanda ihop allt väldigt lätt med händerna, man måste ju blanda men försök att blanda så lite som möjligt! De blir saftigare då. 

Ta en stor kastrull, fräs en vitlök och häll i krossade tomater eller skalade på burk. Jag tog 2,5 burkar.

När det kokat upp, lägg ner köttbullarna, modell större, och fortsätt koka sakta tills de är klara!

Här äter man ofta pasta med tomatsåsen som köttbullarna kokat i, som primo. Sen äter man köttbullarna som secondo!! Tillsammans med en grönsallad! 

Buon appetito!! 

Nu har jag jättebråttom, ska ner och bada!! 

Ciaooooo

7 kommentarer:

  1. Åh, vad gott det låter! Hur stor bit parmesan och bröd?

    SvaraRadera
  2. hej ta en bit bröd stor som en vanlig kanelbulle. och cirka en halv deciliter parmesan. det blir bra!! Med vänlig hälsning, caroline

    SvaraRadera
  3. Tack. Ska testas! :-)

    SvaraRadera
  4. Första reaktionen var:Å, vad gott det ser ut! Sen läste jag det på slutet och ba' : Åååå, bada!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaa, badade hela dan igår!! Underbart, vattnet är så klart och krispigt!

      Radera
  5. Vilken härlig blogg och vilket suveränt recept, måste provas I helgen. Blir dessutom sugen på att åka till Capri!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Catharina!! ja testa vetja. igår pratade jag med en tjej som sa att hon tar lika stor mängd kött och bröd ( inte vikt alltså utan mängd). det ska jag testa nästa gång, på så vis får man i sig mindre mängd kött vilket jag tycker är bra eftersom det sägs att det inte är så nyttigt!!

      Radera

KOMMENTERA