måndag 18 maj 2015

SAN COSTANZO


San Costanzo!

San Costanzo är Capris skyddshelgon. Han har befunnit sig i en annan kyrka nere i hamnen några dagar men kom nu hem via en procession igår kväll. Han är mycket värdefull, förutom att han är i silver har han många juveler och ädelstenar på sig som folk skänkt genom åren som tack för den styrka de fått av honom vid svårigheter i livet. Därför måste man ha honom under kontroll, i säkert förvar! Nu får han sitta i kyrkan på piazzan ett år framåt innan det är dags för nästa lilla utflykt.

Processionen 

Alla var där, Riccardo med, han är alltid lika glad!


Antos och min kompis Caterina! De känner varann ända sen 
första klass i grundskolan, nu är hon själv lärare!

Utanför den mest kända Tavernan i Italien, Anema E Core!! 
Här dansas det på bordet till livemusik!

Klockstapeln ringde när processionen kom in mot piazzan, öronbedövande, de drog verkligen i med de tunga artilleriet, alla klockorna samtidigt!

Fyrverkeri, eller snarare bomber avfyrades till San Costanzos ära!
Efter Processionen, som var framme klockan åtta vid kyrkan, var det gudstjänst till klockan nio. Sen livekonsert med klassisk musik på piazzan, en riktig folkfest med andra ord!

Fint va?

Det är måndagmorgon, Anto har just gått till jobbet och jag har kastat in tvätt i maskinen. 

Nu ska jag sätta igång med dagens bestyr, lovar att jag har fullt upp fastän jag inte går till ett jobb!

Nu ska jag t ex diska lite, damma och förbereda middag, tänkte göra en tortilla, en potatisomelett till ikväll. 

Förbereder lite, eftersom jag ska ner till stranden idag och kommer hem relativt sent, då är det skönt att slippa stressa med allt. 

STRÅLANDE SOL!!

Ciaooo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA