onsdag 6 maj 2015

Vackert är det!!!

Man kan inte säga annat än att det är vackert! Eller hur?!

Så här ser min väg ner till havet ut när jag badar på hamnsidan. Fantastisk utsikt mot havet hela vägen ner med Vesuvius i bakgrunden. Känner mig faktiskt lite bortskämd, man blir lite hemmablind, jag tar det lite för givet nu att jag är här på Capri men om jag tänker efter så är det ju otrolig lyxig livskvalitet!

Så här smala är vägarna, alltså stigarna som jag går, det är trappsteg blandat med plan mark så gympadojor är ett måste!

Cul de Sac ;-) bra att de skriver ut det, ibland vill jag testa nya vägar, dumt om jag går in just där ;-)

Vy mot hamnen och Tiberiusberget på Capri. Bakom ligger Sorrentohalvön, alltså fastlandet med Punta Campanella närmast Capri. Turistsäsongen är verkligen igång, det väller in folk, men många är bara över dagen, dyrt med hotell.


Nästan framme vid havet! 

Bra där, solceller, här skiner solen ju så många månader om året, vore dumt att inte utnyttja denna gratis, rena energikälla, ok lite investeringskostnader till att börja med men sen så...;-)
Många har vattentankar på taket. Capri har inget eget sötvatten och det finns ingen sjö här. Numera finns det en vattenledning i havet från fastlandet men tidigare var det ett problem med vattnet. Tankarna finns kvar som reserv hos många, ifall ledningen skulle gå sönder eller så. Och solen värmer ju upp vattnet, gratis.

Jag använder protection nummer 30 och sen har jag en mjukgörande kräm med mig, solen är så stark. Finns det skugga går eller sitter jag gärna där. Jag är nere på stranden i princip varje dag men oftast bara runt 3 timmar, det räcker, sen blir jag rastlös. Har inte bränt mig alls men ser en del turister som är knallröda, stackarna. 

Från hamnsidan tar jag bergbanan upp till piazzan, för varmt att gå uppåt, ganska jobbigt faktiskt. Det räcker så bra med promenaden den sista biten, den från piazzan och hem, som är uppför. Tror det är bara drygt 1 kilometer, inte så långt alltså, men mördarbacken känns! Lovar!

Såna små sötisar som växer ut direkt från berget, otroligt egentligen. Hur går det till?

Anto är på fotbollsmöte och kommer senare så jag ska äta middag själv nu, trist och lite ovant men det går! Han äter när han kommer hem men jag vill inte äta middag så sent, kanske blir efter kl 10, jag är inte van vid det. Vad äter ni till middag ikväll? 

Hörs imorgon!!

Ciaoo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

KOMMENTERA