torsdag 14 maj 2015

Melanzane alla parmigiana

Så nu är den klar, världens godaste vegetariska gratäng!
Det började redan igår när jag la ut den skivade auberginen på tork i solen. Det är väldigt viktigt här att man skär auberginen i skivor på längden, inte slantar. Smaken skiljer såklart inte men det ska bara vara så!;-) Idag friterade jag den i alla fall i solrosolja vilket gick otroligt snabbt.
Sen la jag alla skivor i ett durkslag precis som Antonella sa, så den fick rinna av.
Under tiden gjorde jag i ordning tomatsåsen, lite olivolja, lök, vitlök och krossad tomat. Alltihop i samtidigt, löken och vitlöken behövdes inte förstekas, allt enlig Antonellas recept.
Låt reducera 30 min på svag värme.

Sen, lägg lite tomatsås i botten och varva med aubergine, pyttelite tomatsås, mozzarellabitar och mycket riven parmesan.
Gör minst tre lager.
Kör in i ugnen på 200 grader i 20 minuter, det måste koka ihop och få den goda smaken.
Detta är en rätt som nästan är ännu godare dagen efter.



Man kan också äta den nästan kall eller helt kall, som sidorätt till t ex kött istället för potatis.




Detta är Antonellas recept, varje familj gör ju på sitt sätt så det kan variera lite!!




Testa, buon appetito!!

2 kommentarer:

  1. Åh, vad jag blir sugen på att laga till dina (eller Antonellas?) rätter. Det får bli till vintern, för nu på sommaren är det maken som står för matlagningen. I vinter blir det italienskt hemma hos oss!!

    SvaraRadera
  2. Ja Anita. detta är min favorit!!! jag brukat göra den men jag brukar grilla auberginen i pannan istället för att fritera. testa, lätt o gott. kram

    SvaraRadera

KOMMENTERA